W związku z przygotowaniami do akcji Betlejemskiego Światła Pokoju 2024 Główna Kwatera ZHP ogłasza konkurs na komendę akcji.
Zapraszamy do składania koncepcji, w której autorzy przedstawią swój pomysł na realizację akcji Betlejemskiego Światła Pokoju 2024. Pragniemy zaznaczyć, że organizacja akcji nie ogranicza się do jedynie kwestii organizacji Betlejemskiego Zlotu w Zakopanem. Jest to przygotowanie całościowej akcji, w tym programu Zlotu, którego następstwem jest przyjęcie Światła oraz przekazywanie go dalej w sztafecie Światła, biorąc pod uwagę tegoroczne hasło.
Do zakresu obowiązków sztabu należy:
- organizacja Betlejemskiego Zlotu w Zakopanem wraz z programem, który przygotowuje do przyjęcia Światła,
- współorganizacja/koordynacja imprez towarzyszących (Betlejemska Poczta Zuchowa, Ambasadorzy Światła),
- ogłoszenie i rozstrzygnięcie konkursu na reprezentację ZHP biorącą udział w przekazaniu Światła w Wiedniu.
Koncepcja organizacyjna sztabu powinna zatem zawierać co najmniej:
1. propozycję zakresów obowiązków poszczególnych członków sztabu (a w przypadku osoby odpowiedzialnych za program, finanse, organizację i logistykę także imion i nazwisk), w tym:
a. komendanta sztabu,
b. osoby odpowiedzialnej za program (zalecamy, by wyznaczyć oddzielną osobę do organizacji gry miejskiej):
- program zlotu (forma zlotu, nawiązanie do hasła, współzawodnictwo), zadanie przedzlotowe, inne formy zlotowe,
- gra miejska,
- Betlejemska Pocztowa Zuchowa,
- program dostosowany do NS,
- program dla instruktorów np. konferencja,
c. osoby odpowiedzialnej za finanse,
d. osoby odpowiedzialnej za komunikację i promocję:
- relacje z Miastem, w którym zostanie zorganizowany Zlot,
- promocja w mediach harcerskich i publicznych,
e. osoby odpowiedzialnej za organizację i logistykę,
f. osoby odpowiedzialnej za Ambasadorów Światła,
g. kapelana zlotu odpowiedzialnego za:
- Liturgie Eucharystyczne,
- Posługa sakramentami.
2. Wizję sposobu rekrutacji uczestników i wolontariuszy.
3. Wizję działań programowych w ramach przygotowań do zlotu.
4. Wstępny plan finansowy.
Wskazówki:
- zadanie realizowane będzie na szczeblu centralnym, dlatego korzystne jest, aby członkowie sztabu reprezentowali różne regiony Polski oraz aby w sztabie znalazła się osoba z chorągwi, na terenie której planowane jest wydarzenie,
- ważne jest, aby mieć świadomości konieczności pracy w środowisku Office 356 (m.in. przechowywanie danych zgodnie z przepisami RODO),
- sztab opracowuje program i materiały programowe w oparciu o hasło akcji BŚP przygotowane przez Naczelnych Kapelanów ZHP i zaakceptowane przez Główną Kwaterę,
- Główna Kwatera ZHP zapewnia wsparcie merytoryczne na każdym etapie pracy zespołu oraz współpracę z wydelegowanymi instruktorami Wydziału Wychowania Duchowego i Religijnego, oraz Wydziału Nieprzetartego Szlaku w zakresie tworzenia programu oraz wsparcie Wydziału Komunikacji i Promocji,
- zawarcie w koncepcji planowanego harmonogramu działań będzie dodatkowym atutem,
- na prośbę zainteresowanych GK ZHP udostępni materiały oraz dokumentację z ubiegłych lat na etapie współpracy.
Komendant akcji Betlejemskiego Światła Pokoju 2024 powinien spełniać następujące kryteria formalne:
- być czynnym instruktorem lub instruktorką, z doświadczeniem w prowadzeniu zespołu na poziomie hufca, chorągwi lub Głównej Kwatery ZHP,
- posiadać stopień co najmniej podharcmistrza,
- mieć zaliczoną służbę instruktorską,
- posiadać pełny wpis do systemu ewidencyjnego Tipi,
- posiadać znajomość specyfiki pracy w środowisku chrześcijańskim (ewentualnie posiadanie w swojej komendzie osoby, która ma takie doświadczenie),
- posiadać udokumentowane doświadczenie w organizowaniu dużych przedsięwzięć harcerskich,
- przedstawić opinię właściwego komendanta chorągwi – zgodnie z przydziałem służbowym.
Ważne, aby komendant sztabu posiadał wysokie kompetencje komunikacyjne i zdolność do pracy w zróżnicowanym zespole, a także miał gotowość do pracy zdalnej. Dużym atutem będzie znajomość specyfiki regionu, w którym odbywać się będzie zlot.
Wymagania w stosunku do proponowanych członków komendy:
- czynny instruktor lub instruktorka w stopniu co najmniej przewodnika,
- zaliczona służba instruktorska za ostatni rok,
- pełny wpis do systemu ewidencyjnego Tipi,
- doświadczenie w organizowaniu przedsięwzięć harcerskich co najmniej na poziomie hufca,
- znajomość specyfiki pracy w środowisku chrześcijańskim,
- docelowo opinia właściwego komendanta chorągwi – zgodnie z przydziałem służbowym (poproszeni zostaną o ich dostarczenie tylko członkowie i członkinie wybranych zespołów).
Wymagane jest, aby komendant sztabu lub programowiec podczas przygotowań do zlotu ściśle współpracował z Wydziałem Wychowania Duchowego i Religijnego GK ZHP w zakresie koncepcji programowej oraz merytorycznego tworzenia materiałów oraz form programowych na zlocie, a w zakresie programu dla Nieprzetartego Szlaku – z Wydziałem Nieprzetartego Szlaku GK ZHP. Nieodłącznym elementem, który należy brać pod uwagę, jest również ścisła współpraca z Wydziałem Komunikacji i Promocji GK ZHP.
Przed złożeniem aplikacji warto by kandydaci skontaktowali się z Naczelniczką ZHP ([email protected]) w celu uzyskania m.in. hasła Betlejemskiego Światła Pokoju 2024, dostępu do dokumentacji oraz dobrych praktyk organizacji poprzednich Betlejemskich Zlotów.
Zgłoszenia zawierające koncepcję oraz wymagane opinie prosimy przesyłać na adres [email protected] do 15 marca 2024 roku (godz. 15:00). Wybrani kandydaci mogą zostać zaproszeni na rozmowę, której termin zostanie ustalony indywidualnie. Termin rozstrzygnięcia konkursu i powołania sztabu Betlejemskiego Zlotu Główna Kwatera ZHP przewiduje na 26 marca 2024 r.